Ensivilkaisu: Remember Me (PC, X360, PS3)
Remember Me on ranskalaisen Dontnod Entertainmentin kehittämä, ja Capcomin julkaisema kolmannesta persoonasta kuvattu action-seikkailupeli joka sijoittuu vuoteen 2084 ja Neo-Pariisin kaupunkiin.
Pelin päähahmo, Nillin pakenee Sensen teknologian kehittäneen Memorize yhtiön keskuksesta La Bastillessa mystisen Edge -henkilön avustuksella ja saa tietävänsä olevan Erroristi, Memory Hunter jonka Memorize oli vanginnut ja tyhjentänyt muistin. Tarina on siis sci-fiä ja sen onkin kirjoittanut sci-fi kirjoittaja Alain Damasio.
Remember Me tuntuu PC:llä tuttuun Capcomin tyyliin konsolilta suoraan portattuna pelinä. Hiiren käyttäytymistä ei ole mietitty lainkaan ja pelaajan oletetaan käyttävän hiirtä samalla tavalla kuin padin tattia (esim. pyöritys). Suosittelenkin lämpimästi pelin PC version pelaamista joko Xbox 360 tai PS3 ohjaimella.
Positiivisena asiana voidaan kuitenkin pitää muiden kontrollien hyvää sopimista näppäimistölle.
Grafiikkaoptioita pelissä on kuitenkin ne tarpeelliset, bonuksena PC:lle on Supersampling joka vaatii vähän enemmän suorituskykyä raudalta. Tietenkin tarkempi graafisten ominaisuuksien muuttaminen kuten tekstuurien laadun, LOD:in ym. Nyt pelaajalle tarjotaan vain vaihtoehdot Low, Medium ja High niin grafiikan kuin varjojen laadussa.
Tästä päästäänkin itse peliin. Remember Me on hämmästyttävän kaunis konsolipeliksi. Osa tästä varmaan selittynee mielenkiintoisella, futuristisella graafisella suuntauksella mutta suuria graafisia ongelmia / lapsuksia kuten huono laatuisia tekstuureja on vaikea löytää. Neo-Pariisin slummit ja torit ovat hienoja paikkoja ja nykyaikaista Pariisia on sotkettu hienosti futuristiseen tyyliin.
Pelissä liikkuminen muistuttaa suuresti Assasin's Creed pelisarjaa. Nillin pystyy hyppimään, juoksemaan ja kiipelemään talojen seiniä ylöspäin. Tässä vaiheessa kontrollien osa-aikainen nihkeys iskee pahasti. Ensimmäisellä noin. 2h 30min sessiolla kontrollit yskäisivät pari kertaa ja Nillin syöksyi hypystä suoraan kuolemaan. Myös kamera yksii pahasti juoksentelun ja hyppelyn lomassa. Taistelussa käytettävä, Assasin's Creedmäinen kameran lukitus vihollisiin pelastaa paljon.
Remember Me:n oma juttu taisteluissa on itse koottavat kombot 4. eri kategoriasta: Damage, Regeneration, Cooldown ja Repeat. Näitä kaikkia voi sotkea yhteen kombo putkeen ja eri tyypin iskut vaikuttavat eri asioihin: Damage iskut tekevät vahinkoa vihollisiin, Regeneration iskut tekevät vähemmän damagea mutta ne palauttavat Nillinin elämäpalkkiin lisää elämän nektaria. Cooldown iskut vähentävät S-Pressensien cooldown mittarin tikittävää sekuntikelloa kun taas Repeat iskut sallivat saman iskun toistamisen uudelleen putkeen.
Hieno idea, ja combo systeemi toimiikin ihan kivasti mutta akilleen kantapää on taistelun yleinen tuntuma. Remember Me yrittää matkia Batman: Arkham pelien taistelu tuntumaa epäonnistumalla siinä. Taistelu ei ole sulavaa, vaan etäisesti tökkivää ja komboista tulee 1-2 napin hakkaamista taistelupeli tyylisesti. Ilman sitä syvyyttä.
Jatkan kuitenkin mielelläni peliä eteenpäin koska pelin tarina, graafinen tyyli ja hahmot kiinnostavat erittäin paljon ja kirjoittelen kokonaisen "arvostelun" myöhemmin. Alkufiiliksillä Remember Me tuntuu hyvältä peliltä. Se ei ole loistava mutta se ei ole kakkaakaan.
Hieno idea, ja combo systeemi toimiikin ihan kivasti mutta akilleen kantapää on taistelun yleinen tuntuma. Remember Me yrittää matkia Batman: Arkham pelien taistelu tuntumaa epäonnistumalla siinä. Taistelu ei ole sulavaa, vaan etäisesti tökkivää ja komboista tulee 1-2 napin hakkaamista taistelupeli tyylisesti. Ilman sitä syvyyttä.
Jatkan kuitenkin mielelläni peliä eteenpäin koska pelin tarina, graafinen tyyli ja hahmot kiinnostavat erittäin paljon ja kirjoittelen kokonaisen "arvostelun" myöhemmin. Alkufiiliksillä Remember Me tuntuu hyvältä peliltä. Se ei ole loistava mutta se ei ole kakkaakaan.
Kommentit
Lähetä kommentti