Driver: San Francisco
Mitä tehdä kun iskee kova autokuume ja menopelin hankkiminen
ei ole vaihtoehto? Yksi hyvä konsti on hypätä virtuaalikotteron rattiin ja
kaahailla unelma-autollaan ympäri San Franciscoa.
Muistan pelanneeni ensimmäistä Driveria joskus 2000-luvun
alkupuolella, mutta siihen muistini sitten päättyykin. Sarjan viidennen osan kimppuun lähdinkin
käytännössä nollatiedoilla. Pelikotelon
takakannen lukeneena odotin rosvojen jahtaamista, mutta iloiseksi yllätykseksi
tekemistä on hyvin laajalla skaalalla. Poliisin roolin lisäksi pelissä pääsee
myös rosvon saappaisiin. Tehtäviin kuuluu myös kilpa-ajoa sekä tarkasti
merkityllä radalla, että vapaalla reitillä pisteestä toiseen ja vaikka mitä
muuta. Kartalle on myös ripoteltu minihaasteita joissa pitää vaikkapa ajaa 20
sekuntia vastaan tulijoiden kaistalla tai driftata sata metriä. Suurin osa
tehtävistä tapahtuu liikenteen joukossa joten ajaessa saa olla tarkkana.
Kaupungissa on myös movie token –nimeä kantavia kerättäviä
merkkejä. Jokaista kymmentä kerättyä
merkkiä kohden aukeaa uusi tarinan
ulkopuolinen elokuvahaaste jotka ilmeisesti liittyvät Driver-elokuvaan.
Muitakin erillisiä haasteita voi avata suorittamalla sivutehtäviä.
Pelin juoni on melko yhdentekevää huttua Jericho-nimisen
terrostin jahtaamisesta, mutta juonen avulla selitetään yksi pelin tärkeimmistä
ominaisuuksista. Päähenkilö John Tanner kykenee tiirailemaan kaupunkia
lintuperspektiivistä ja ottamaan haltuunsa minkä tahansa kaduilla kulkevista
autoista. Tällä ominaisuudella voi mennä
suoraan mihin tahansa pelattavissa olevista tehtävistä tai tallille josta voi
valita käytössä olevan auton. Mikäli pelaaja nappaa jonkin kaduilla kulkevista
autoista haltuun voi sillä ajaa jonkin tehtävän aloituspaikkaan ja suorittaa
tehtävän sitten tällä autolla. Tehtävistä ja kaytännössä kaikesta mitä mitä pelaaja
tekee jaetaan willpower-pisteitä, joka toimii pelin valuuttana. Pisteillä voi
aukaista uusia autoja (avaamattomiakin voi kaduilta silti löytää) sekä
erikoiskykyjä.
Autoja on useita kymmeniä kolmessa eri kategoriassa. Nopeita
ja ketteriä urheiluautoja, jenkkimuskeleita jotka tahtovat kulkea kylki edellä,
sekä erilaisia maasto- ja kuorma-autoja. Kullakin autotyypillä on hyvä ja huono
ominaisuus. Urheiluautot kulkevat todella lujaa, mutta ne eivät kestä paljoa. Muskeliautot
ovat hitusen kestävämpiä ja lähtevät driftailemaan erittäin helposti.
Kuorma-autot ovat sitten kaikkein hitaimmat ja kestävät hurjan määrän
rankaisua.
Ajotuntuma on selkeästi tehty muskeliautojen ehdoilla, sillä riittävän
lujaa ajaessa mikään autoista ei tahdo kääntyä normaalein konstein ja
muskeliautot ovat ainoita joilla driftaaminen helppoa. Pelin alkupuolella tällä
ei niin ole väliä koska nopeimpia autoja ei ole vielä saatavilla, mutta
myöhemmin on pärjätäkseen pakko päästää perä heittelemään ja antaa renkaille
runtua.
Peli näyttää varsin hyvältä, ajaminen on mukavaa ja kaikkea
ryydittää taustalla soiva erinomainen rockia ja funkia yhdistelevä soundtrack.
Pelin täydelliseen läpäisyynkin saa käytettyä parikymmentä tuntia, joten
nykyisin alekorissa viihtyvänä pelinä tämä on erinomainen valinta.
Kommentit
Lähetä kommentti