Oculus Rift Development Kit
Avaan hieman vapisevin käsin pahvilaatikkoa. Kuukausien odotus on ohitse ja edessäni olevan laatikon kyljessä lukee lähettäjän kohdalla OCULUS VR INC, CALIFORNIA, USA. Pahvilaatikosta paljastuu neliön muotoa tavoitteleva tyylikäs musta laukku. Laukun sisältä puolestaan paljastuu laite, jota olen odottanut kuin kuuta nousevaa. Oculus Rift!
Mutta nyt menen asioiden edelle. "Mikä on Oculus Rift?", saattaa arvoisa lukija tällä hetkellä kysellä. Oculus Rift on 7 tuuman näyttö. Mutta ei mikä tahansa näyttö, vaan näyttö joka puetaan päälle. Oculus Rift puetaan silmien eteen hyvin samalla tavalla kuin laskettelulasit, laite jopa näyttää vähän niiltä. Läpi ei tosin näe, vaan silmille paljastuu näkymä "lasien" sisällä olevasta näytöstä. Näytöstä joka näyttää kaiken kahtena, vaikkakin hieman eri näkökulmasta, luoden näin 3D-kuvan näkymästä.
Näytön ja silmien välissä on linssit, jotka taikovat näytön näkymän verkkokalvolle luoden illuusion kuin katsoja seisoisi keskellä näkymää. Mutta ei tässä kaikki! Nyt kun katsoja on saatu keskelle tapahtumia, Oculus Rift heittää kakkosvaihteen silmään: Laite reagoi pään liikkeisiin! Katsoja voi siis päätään kääntelemällä nähdä ympärilleen, aivan kuten tosimaailmassa. Tässä vaiheessa hämmästynyt katsoja tuntee todella olevansa sisällä virtuaalisessa maailmassa, immersio on vahva.
En malttanut odottaa kaupallisen version lanseerausta; tilaamani laite on kehitysversio. Näytön tarkkuus on tässä versiossa vielä karkeahko 1280 x 800 pikseliä, jolloin per silmä tulee resoluutioksi 640 x 800. Kaupalliseen versioon on lupailtu 1920 x 1080 resoluutiota eli full HD -resoa. Hyvä niin, sillä näytön karkeus pistää heti silmään. Lisäksi linssit kärsivät hyvin kapeasta terävästä alueesta ja näin ollen näkymän reunoilla on selkeää sumeutta havaittavissa. Onneksi ilmeisesti myös linssejä parannellaan lopulliseen versioon. Pakkauksessa oli mukana kolme settiä linssejä. A-linssit ovat normaalinäön / kaukotaittoisuuden omaaville ja B- sekä C-linssit eritasoiselle likinäköisyydelle. Hajataittoisuutta linssit eivät korjaa, tällöin joutuu käyttämään silmälaseja tai piilolinssejä.
Pään liikkeiden seuraamisessa on toistaiseksi yksi puute: Jos nojaudut eteenpäin, edessäsi oleva kohde ei tule lähemmäksi ja vastaavasti taaksepäin nojautuessa et etäänny edessä olevasta kohteesta. Tämä ei kuitenkaan laitetta käytettäessä tunnu isolta ongelmalta, yleensä sitä ei edes huomaa. Tähänkin taisi olla tulossa parannusta kaupallisessa versiossa.
Nyt kun ollaan niputettu huonoja ominaisuuksia, niin mainitaan vielä yksi. Varsinkin aluksi laitetta käyttäessä saattaa jonkin ajan päästä tulla huono olo, kyse on matkapahoinvoinnista (motion sickness). Se kuinka herkkä tälle on, on henkilöstä riippuvaa. Huomasin myös, että useasti laitetta käytettäessä siihen tottui ja huonoa oloa ei enää tullut niin helposti.
Onko Oculus Riftistä sitten mihinkään jos kerran huonoja ominaisuuksia riittää? No totta hemmetissä on! Jo tämä kehitysversio kaikkine puutteineen on aivan huikea laite. Immersio on todella vahva, helposti huomaa yrittävänsä kurkottaa kädellä edessä olevaan ovenkahvaan ja sitten ihmettelee, miksi kättä ei näy. Samoiten vuoristoratademoa koittaessa keho yrittää automaattisesti varautua radan mutkiin ja putouksiin ja sitä huomaa vääntelehtivänsä tuolilla vaikka ei oikeasti ole liikkeessä. Kauhupelit ovat myös oma lukunsa. En yleensä hirveästi hätkähdä kauhuleffoista tai -peleistä, mutta asia olikin ihan eri kun olin sisällä maailmassa... APUVA!
Virtuaalimaailmassa käyskentely on hyvin luonnollisen tuntuista, toimithan ympärillesi katselun suhteen aivan kuten tosimaailmassa. Kokeilin myös FPS:ää, jossa tähtäys hoitui niin, että ammus lähti sinne mihin katsoit. Toimii todella hyvin ja intuitiivisesti. Hypyt korkealta ovat myös mielenkiintoisia, aina ottaa hieman vatsanpohjasta.
Kokeilin myös jo olemassaolevia pelejä, joihin Oculus Rift -tuki oli portattu jälkikäteen. Nämä olivat pienoinen pettymys. Heikon resoluution, linssien vääntämän kuvan ja reunasumeuden takia HUD-tekstit olivat monesti lukukelvottomia tai jopa kuvan ulkopuolella. Jälkikäteen porttaus näkyi myös stereokuvan laadussa, esim. Skyrimissa en saanut millään kuvaa kelvolliseksi runsaallakaan säätämisellä; joko kaukana olevat kohteet tai lähellä olevat kohteet näkyivät kahdentuneina, tuottaen äärimmäisen epämiellyttävän kokemuksen. Sen sijaan Oculus Riftille tehdyt sovellukset paljastavat laitteen täyden potentiaalin. Stereokuva on miellyttävä ja pelimaailman sisällä olemisen tunne on vahva.
Jään siis suurella innolla odottamaan niin kaupallista versiota laitteesta kuin nimenomaan laitteelle tarkoitettuja pelejä ja muita sovelluksia. Vielä kun tähän saisi kytkettyä Kinectin tyylisen kehonliikkeidentunnistuslaitteen mukaan ja sitä kautta siirrettyä koko kehon virtuaalimaailmaan. Näkisi sen kädenkin kun yrittää avata ovea.
Mutta nyt menen asioiden edelle. "Mikä on Oculus Rift?", saattaa arvoisa lukija tällä hetkellä kysellä. Oculus Rift on 7 tuuman näyttö. Mutta ei mikä tahansa näyttö, vaan näyttö joka puetaan päälle. Oculus Rift puetaan silmien eteen hyvin samalla tavalla kuin laskettelulasit, laite jopa näyttää vähän niiltä. Läpi ei tosin näe, vaan silmille paljastuu näkymä "lasien" sisällä olevasta näytöstä. Näytöstä joka näyttää kaiken kahtena, vaikkakin hieman eri näkökulmasta, luoden näin 3D-kuvan näkymästä.
Oculus Rift Development Kit -pakkauksen avaaminen.
Näytön ja silmien välissä on linssit, jotka taikovat näytön näkymän verkkokalvolle luoden illuusion kuin katsoja seisoisi keskellä näkymää. Mutta ei tässä kaikki! Nyt kun katsoja on saatu keskelle tapahtumia, Oculus Rift heittää kakkosvaihteen silmään: Laite reagoi pään liikkeisiin! Katsoja voi siis päätään kääntelemällä nähdä ympärilleen, aivan kuten tosimaailmassa. Tässä vaiheessa hämmästynyt katsoja tuntee todella olevansa sisällä virtuaalisessa maailmassa, immersio on vahva.
En malttanut odottaa kaupallisen version lanseerausta; tilaamani laite on kehitysversio. Näytön tarkkuus on tässä versiossa vielä karkeahko 1280 x 800 pikseliä, jolloin per silmä tulee resoluutioksi 640 x 800. Kaupalliseen versioon on lupailtu 1920 x 1080 resoluutiota eli full HD -resoa. Hyvä niin, sillä näytön karkeus pistää heti silmään. Lisäksi linssit kärsivät hyvin kapeasta terävästä alueesta ja näin ollen näkymän reunoilla on selkeää sumeutta havaittavissa. Onneksi ilmeisesti myös linssejä parannellaan lopulliseen versioon. Pakkauksessa oli mukana kolme settiä linssejä. A-linssit ovat normaalinäön / kaukotaittoisuuden omaaville ja B- sekä C-linssit eritasoiselle likinäköisyydelle. Hajataittoisuutta linssit eivät korjaa, tällöin joutuu käyttämään silmälaseja tai piilolinssejä.
Pään liikkeiden seuraamisessa on toistaiseksi yksi puute: Jos nojaudut eteenpäin, edessäsi oleva kohde ei tule lähemmäksi ja vastaavasti taaksepäin nojautuessa et etäänny edessä olevasta kohteesta. Tämä ei kuitenkaan laitetta käytettäessä tunnu isolta ongelmalta, yleensä sitä ei edes huomaa. Tähänkin taisi olla tulossa parannusta kaupallisessa versiossa.
Nyt kun ollaan niputettu huonoja ominaisuuksia, niin mainitaan vielä yksi. Varsinkin aluksi laitetta käyttäessä saattaa jonkin ajan päästä tulla huono olo, kyse on matkapahoinvoinnista (motion sickness). Se kuinka herkkä tälle on, on henkilöstä riippuvaa. Huomasin myös, että useasti laitetta käytettäessä siihen tottui ja huonoa oloa ei enää tullut niin helposti.
Onko Oculus Riftistä sitten mihinkään jos kerran huonoja ominaisuuksia riittää? No totta hemmetissä on! Jo tämä kehitysversio kaikkine puutteineen on aivan huikea laite. Immersio on todella vahva, helposti huomaa yrittävänsä kurkottaa kädellä edessä olevaan ovenkahvaan ja sitten ihmettelee, miksi kättä ei näy. Samoiten vuoristoratademoa koittaessa keho yrittää automaattisesti varautua radan mutkiin ja putouksiin ja sitä huomaa vääntelehtivänsä tuolilla vaikka ei oikeasti ole liikkeessä. Kauhupelit ovat myös oma lukunsa. En yleensä hirveästi hätkähdä kauhuleffoista tai -peleistä, mutta asia olikin ihan eri kun olin sisällä maailmassa... APUVA!
Hahmotelmakuvat kaupallisesta versiosta näyttävät virtaviivaisemman laitteen kehitysversioon verrattuna (vertaa videossa näkyvään kehitysversioon laitteesta). |
Virtuaalimaailmassa käyskentely on hyvin luonnollisen tuntuista, toimithan ympärillesi katselun suhteen aivan kuten tosimaailmassa. Kokeilin myös FPS:ää, jossa tähtäys hoitui niin, että ammus lähti sinne mihin katsoit. Toimii todella hyvin ja intuitiivisesti. Hypyt korkealta ovat myös mielenkiintoisia, aina ottaa hieman vatsanpohjasta.
Kokeilin myös jo olemassaolevia pelejä, joihin Oculus Rift -tuki oli portattu jälkikäteen. Nämä olivat pienoinen pettymys. Heikon resoluution, linssien vääntämän kuvan ja reunasumeuden takia HUD-tekstit olivat monesti lukukelvottomia tai jopa kuvan ulkopuolella. Jälkikäteen porttaus näkyi myös stereokuvan laadussa, esim. Skyrimissa en saanut millään kuvaa kelvolliseksi runsaallakaan säätämisellä; joko kaukana olevat kohteet tai lähellä olevat kohteet näkyivät kahdentuneina, tuottaen äärimmäisen epämiellyttävän kokemuksen. Sen sijaan Oculus Riftille tehdyt sovellukset paljastavat laitteen täyden potentiaalin. Stereokuva on miellyttävä ja pelimaailman sisällä olemisen tunne on vahva.
Jään siis suurella innolla odottamaan niin kaupallista versiota laitteesta kuin nimenomaan laitteelle tarkoitettuja pelejä ja muita sovelluksia. Vielä kun tähän saisi kytkettyä Kinectin tyylisen kehonliikkeidentunnistuslaitteen mukaan ja sitä kautta siirrettyä koko kehon virtuaalimaailmaan. Näkisi sen kädenkin kun yrittää avata ovea.
Kommentit
Lähetä kommentti